Igor Stalmašek: Nemocnica, ktorá má modernizačný dlh, sa bez peňazí riadiť nedá

Igor Stalmašek sa stal generálnym riaditeľom Fakultnej nemocnice s poliklinikou Žilina pred necelým rokom. Skúsený manažér pracoval predtým dlhé roky najmä v energetike. Koučovať nemocnicu v slovenských podmienkach je však trošku iná práca. Hovorili sme s ním o situácii vo FNsP Žilina, v slovenskom zdravotníctve, jeho financovaní, ale aj o tom, kam by chcel nemocnicu posunúť.

1453 igor stalmasek jpg

Z riaditeľa Žilinskej teplá­renskej ste sa stali gene­rálnym riaditeľom žilinskej nemocnice. Nebáli ste sa tejto zmeny?

Áno, mal som obavy a bol som prekvapený, keď som dostal ponuku stať sa riadi­teľom nemocnice. Je to na­ozaj veľká zmena aj čo sa týka rezortu, aj pokiaľ ide o prácu. Reagoval som ale hlavne na to, že treba ne­mocnici pomôcť. Sám som rodený Žilinčan a nebolo mi ľahostajné, ako bude ne­mocnica vyzerať v ďalších rokoch. Pustil sa do toho so mnou aj Peter Braška vo funkcii ekonomického ria­diteľa, a tak prakticky od polovice minulého roka ju vedieme ako členovia rady riaditeľov. Peter je tiež Ži­linčan, takže ťaháme za je­den koniec a máme rovnakú motiváciu.

Nadviazali sme na to, čo tu bolo urobené od roku 2015, kedy sa za­čalo s rekonštrukciou pavi­lónov najviac postihnutých modernizačným dlhom, za všetky uvediem interné od­delenie a pod. Keď som do nemocnice nastúpil, toto už bolo za nami a nemoc­nica sa odlepila od dna. Za­čala dostávať lepšiu fazónu. Začína byť viditeľné, že sa tu niečo urobilo a v tomto trende chceme pokračovať a musíme veriť. Veď nakoniec ju môžeme jedného dňa po­trebovať všetci.

Primárnym cieľom na naj­bližšie obdobie je teda od­stránenie modernizačného dlhu?

Určite áno. Chceme zlep­šiť stav budov, infraštruk­túry, ale aj zdravotníckej techniky, kde máme takis­to obrovský modernizač­ný dlh, na ktorý potrebu­jeme peniaze. Zlepšujeme podmienky pre pacientov aj rekonštrukciou celých oddelení, ako bolo spomí­nané interné, neskôr priš­lo oddelenie LDCH a vla­ni chirurgické oddelenie. Avšak na samom začiat­ku bolo oddelenie pediat­rie, ktoré obnovila nadá­cia spoločnosti Kia Motors Slovakia. Tá u nás za po­sledné štyri roky preinves­tovala už takmer milión eur na rekonštrukciu a mo­dernizáciu najviac postih­nutých priestorov, začo sme nadácii a spoločnosti Kia veľmi vďační.

To je skutočne dosť peňa­zí zo súkromných zdrojov. Ako ste na tom s investícia­mi zo štátu?

V určitej chvíli bol mi­lión od Kie viac, ako nám dal štát. Ale od roku 2017 to už neplatí. Minulý rok nám totiž ministerstvo zdravotníctva poskytlo dva milióny eur, ktoré sme použili na rôzne zlepše­nia zdravotníckej techni­ky. Zakúpili sme napríklad gastroenterologickú vežu, litotriptor na urológiu, žia­rič na onkológiu alebo aj nové CT, ktoré ešte nebolo nainštalované, ale čosko­ro sa tak stane. Prístrojo­vé vybavenie sa nám vďaka peniazom od štátu vo veľ­kej miere zlepšilo. V tom­to trende je však potrebné pokračovať a získavať pe­niaze vo väčších objemoch, pretože zdravotná technika stále nie je adekvátna vý­znamu a potrebám našej nemocnice. Dovolím si tvr­diť, že sme najvýznamnej­šou nemocnicou severné­ho Slovenska, v mnohých odbornostiach pokrývame okrem Žiliny aj región Ora­vy, Kysúc až po Bytču a Po­važskú Bystricu, ba dokon­ca Trenčína. Ide o približne 200-tisíc obyvateľov.

Máte prísľub, že by dotácie od štátu mohli pokračovať?

Nemáme inú možnosť, pre­tože v posledných troch rokoch sme boli v strate, a preto intenzívne roku­jeme s ministerstvom. Pe­niaze na modernizáciu sú, ale sú obmedzené a dnes potrebuje tieto zdroje kaž­dá nemocnica. Snažíme sa na ministerstve vysvet­liť, že nemocnica, ktorá má modernizačný, investičný a prevádzkový dlh, sa bez peňazí riadiť nedá.

Do čoho by ste najviac po­trebovali zainvestovať?

Hlavne do chýbajúcej zdra­votníckej techniky, infraštruktúry, ako je kúrenie, práčovňa, kuchyňa, cen­trálna sterilizácia a v nepo­slednom rade aj do striech. Prakticky do všetkého.

Aké je hospodárenie nemocnice?

Ako som spomenul, ne­mocnica za posledné tri roky dosiahla vysoké stra­ty. A minulý rok bola stra­ta historicky najvyššia. Zvláštne však je, že sme zároveň dosiahli aj najvyš­šiu produktivitu. V porov­naní s minulým rokom sme hospitalizovali, a tým aj odliečili o 1500 pacientov viac. Taktiež sme vykona­li o tisíc operačných výko­nov viac, pričom obložnosť, to znamená využitie lôžko­vého fondu, bola na úrov­ni takmer 85 %. Je to pa­radoxné, že pri najvyššej produktivite sme dosiahli historicky najvyššiu stratu. Preto sme ešte pred skon­čením roka 2017 vstúpili do vyjednávaní s poisťov­ňami o zlepšení financo­vania nášho zariadenia. Od každej sme žiadali navý­šiť platby. Vyzerá to tak, že tento boj bude permanent­ný a nie je jednoduchý.

Zatiaľ je teda bez výsledku?

Nie, nejaký výsledok tu je. Podarilo sa nám dohodnúť na zvýšení prostriedkov na liečbu s dvomi poisťov­ňami z troch. S tou treťou ešte rokujeme. Verím, že budeme úspešní a dohod­neme výrazne lepšie pod­mienky v porovnaní s mi­nulým rokom. Najmä preto, že niektoré náklady sú ob­ligatórne, ako napríklad mzdy, odvody, sociálne za­bezpečenie a potrebujeme, aby nám nárast týchto pro­striedkov kryli poisťovne, čo sa doteraz nestalo. Po­trebujeme, aby to kryli v pl­nej miere.

Je narastajúca strata pri zvyšovaní výkonov spô­sobená najmä vysokými mzdovými prostriedkami?

Nie je to spôsobené len pla­tovými náležitosťami za­mestnancov. Ide tu o celko­vý mechanizmus úhrad od poisťovní. Poisťovne dik­tujú, akým spôsobom budú uhrádzať a koľko uhradia za konkrétnu zdravotnú starostlivosť. Je to histo­ricky zle nastavený systém. To, čo oni uhradia za hos­pitalizačný prípad, nie sú vždy naše reálne náklady.

Úhrady, ktoré od poisťov­ní prichádzajú, neposta­čujú pre náš typ nemocníc na zaplatenie skutočných nákladov. Problém je hlav­ne v tom, že za služby, kto­ré poskytne nemocnica, nie je možné s poisťovňami dohodnúť adekvátnu od­menu, ktorá by zohľadňo­vala potrebnú mieru nákla­dov. Myslím si, že žilinská nemocnica je práve v tejto oblasti podhodnotená, aj preto vytvorila za posledné roky stratu.

Dokážete túto situá­ciu zmeniť v prospech nemocnice?

Veľmi ťažko sa tu hovorí o nejakom manažovaní, keď máte dané náklady, ale vý­nosy si neriadite. Práve tu je problém s poisťovňami, ktoré diktujú, koľko za kto­rý výkon nemocnica dosta­ne. Je to dokonca diferen­cované, nejednotné. Teda prakticky v každej nemoc­nici sú platby iné. Sú ne­mocnice, ktoré sú za ukon­čené hospitalizácie dobre platené, potom sú nemoc­nice ako Žilina, za ktoré nemal kto ceny vylobovať, a teda sú pre nás nevýhod­né. Aby sa platby zjednoti­li, bol prijatý systém DRG, ktorý by ich mal do piatich rokov vyrovnať. Je tu teda prísľub súčasného vedenia ministerstva, že vzájom­ným približovaním základ­ných sadzieb sa dosiahne spravodlivosť pri poskyto­vaní úhrad za poskytnuté zdravotné služby. Ale zatiaľ sme len v začiatkoch a iba čas ukáže, ako táto správna idea dopadne...

Z úst niektorých politikov počuť, že peňazí v zdravot­níctve je dosť, ale mrhá sa nimi. Aký je váš názor?

Som presvedčený, že ne­máme dostatok peňazí na nemocničnú zdravotnú starostlivosť. V porovnaní s tými vyspelejšími krajina­mi, ktoré majú lepšie zdra­votníctvo, nám chýbajú. Napr. v ČR majú o 550 mi­liónov eur v systéme viac s prepočítaním na obyvate­ľov. Sme v etape, kedy chce­me dokázať, že veci, ktoré sa robia v nemocniciach, sa robia efektívnejšie a dať odkaz tým, ktorí budú zo­stavovať rozpočty, že tre­ba pridať peniaze, aby sa ten modernizačný a hlav­ne prevádzkový dlh mohol riešiť.

Treba dať viac peňazí na investície a na prevádz­ku. Aj týmto spôsobom mô­žeme presvedčiť lekárov, ktorí v minulosti odišli, aby sa vrátili.

Malo by prísť oddlženie ne­mocníc. Pomôže vám to?

Áno, oddlženie príde, ale podmienky sú nastave­né veľmi prísne. Oddlžené bude to zariadenie, ktoré bude plniť ozdravný plán. A ten sa dá začať plniť iba vtedy, keď budú uzavre­té zmluvy s poisťovňami. Preto potrebujeme uzav­rieť rokovania so všetkými poisťovňami tak, aby po­skytnuté financie postačo­vali na plnenie ozdravného plánu. Až potom bude môcť byť naša nemocnica oddl­žená podľa princípov, ktoré schválila vláda.

Okrem financií je ďal­ším ukazovateľom kvali­ty nemocnice spokojnosť pacientov. Každoročne vychádzajú rebríčky zdra­votných poisťovní. V nich sa žilinská nemocnica umiestňuje pravidelne na chvoste. Čím je to spôsobe­né? Je to tým modernizač­ným dlhom alebo to súvisí viac s kvalitou poskytova­nej starostlivosti?

Po zverejnení posledné­ho rebríčka nám prišli dva typy reakcií. Jeden typ bol negatívny s tým, že táto nemocnica nestojí za nič... A tak nám treba! Ale na druhej strane prichádza­li e-maily, kde množstvo ľudí vyjadrovalo prekva­penie nad tým, že nemoc­nica v Žiline je najhoršia, lebo mali skúsenosti aj s inými zariadeniami a po­vedali, že to neodzrkadľuje reálny stav. Tento rebríček sa vytvára zvláštnym spô­sobom, pretože my ako poskytovatelia zdravot­nej starostlivosti nemáme možnosť verifikovať úda­je poskytnuté z poisťovní. Najmä od súkromných po­isťovní sa nám zdajú byť tieto dáta skreslené. Boli by sme radi, keby sme sa mohli s autormi rebríčka o týchto veciach rozprávať, a tak sa môcť zlepšovať... Najdôležitejšia je však pre nás spokojnosť našich pa­cientov, to musí byť pre nás hlavnou prioritou.

Zisťujete si ju?

Áno. Robíme si vlastný do­tazník spokojnosti a vie­me, kde nás najviac „tlačí topánka". Vidíme, že urči­tá časť nášho personálu sa nespráva k pacientom vždy tak korektne, ako by sme si želali. Ale dovolím si tvr­diť, že 90 % zamestnancov tejto nemocnice sa sprá­va veľmi slušne a snaží sa, aby pacienti dostali všetko, čo potrebujú. A potom je to tých

10 %, či už sú to lekári, sestry alebo ostatný zdra­votnícky či nezdravotnícky personál, ktorý kazí naše renomé a prácu ostatných, ktorým na tom, čo robia, veľmi záleží. Čo je najhor­šie, ľudia nám nič neod­pustia. Komunikujeme pre­to na dennej báze a robíme všetko preto, aby sme tento stav zlepšovali.

Viete teda vyhodnotiť kva­litu poskytovanej zdra­votnej starostlivosti v ži­linskej nemocnici? Akých odborníkov tu máte?

Dnes vieme s určitosťou po­vedať, že máme oddelenia, ktoré presahujú výkonmi región a robia dobré meno našej nemocnici. Patrí tu pediatrická ortopédia, kto­rá robí osobitné výkony, naj­mä čo sa týka detskej skolió­zy. Ročne odoperuje viac ako sto takýchto pacientov, väč­šinou mimo nášho regiónu. Takisto je to oftalmológia, ktorá má u nás najdlhšiu históriu, alebo neurochirur­gia. Dnes sa do popredia do­stávajú aj ďalšie odbory, ako je onkológia, ktorá „drží pri živote" 4000 pacientov.

Ďa­lej je to chirurgické oddele­nie, traumatológia, ale aj pe­diatrické oddelenie a takto by sme mohli menovať os­tatné oddelenia, na ktorých u nás pracujú uznávaní od­borníci. Máme byť právom na čo hrdí.

Len prednedávnom ste na príkaz ministra zaviedli v areáli bezplatné parkova­nie. Ako sa vám osvedčilo?

Bezplatné parkovanie pre pacientov by bola skvelá myšlienka, pokiaľ by sme získali zdroje na dobudo­vanie potrebných parkova­cích miest a pokiaľ sa nám podarí zlepšiť celkovú or­ganizáciu parkovania, čo je opäť otázka dostatku peňazí na obstaranie inteligentné­ho parkovacieho systému. Pravdou je, že nový systém mnohí pacienti vítajú, pre­tože ušetria svoje financie. Ale myslím si, že to nezvý­šilo ich komfort.

Mnohí už dnes hovoria, že by bolo lepšie, keby sa platilo, lebo by nebol areál taký plný. Problém je však aj v tom, že každý by chcel zaparko­vať priamo pred svojím pa­vilónom napriek tomu, že nie je imobilný alebo nemá žiadne ťažkosti s pohybom. Niektoré miesta budú mu­sieť byť určené len na zasta­venie a vyloženie pacienta so zníženou hybnosťou, ale auto bude musieť byť za­parkované na mieste, kde nebude ostatným prekážať.

Chceme to v budúcnosti do­myslieť, pretože tento areál nebol určený pre vjazd a vý­jazd viac ako 2000 vozidiel denne, čo je dnes úplne bežný stav.

Na webstránke máte zve­rejnené výberové kona­nie na nových primárov.Prečo?

Áno, začiatkom marca sme vyhlásili výberové kona­nia na primárov oddele­ní, ktorým končí mandát. Uchádzači musia spraco­vať okrem iného aj pro­jekt rozvoja daných odde­lení. Privítame, ak by sa na tieto pozície uchádzali aj odborníci mimo žilinskej nemocnice, ktorí v minu­losti napríklad zo Žiliny odišli a chceli by sa vrá­tiť. Som presvedčený, že aj týmto spôsobom sa zvýši prestíž a kvalita poskyto­vanej zdravotnej starostli­vosti pre všetkých našich pacientov.

Autor: Michal Filek, Žilinský večerník